Vevőtípusok a gyakorlatban

Bizalmas besorolás az értékesítőktől

Beszéljünk kicsit a vevőtípusokról.

Ha megnézed a különböző értékesítői, meg marketinges „szakkönyveket” akkor azt fogod látni, hogy a vevőket különböző kategóriákba sorolják.

Ilyenek lehetnek a teljesség igénye nélkül:

  • Életkor alapján
  • Gyermek vásárló
  • Idős vásárló
  • Vásárlási tudatosság alapján
  • Határozott
  • Határozatlan
  • Kompromisszum-készség alapján
  • Nemek szerint

 Aztán ezeken belül pl. lehet még fajtákra bontani, pl. kompromisszum-készség alapján lehet;

Nehezen befolyásolható vevő, befolyásolható vevő, válogatós, meg belenyugvó vevő.

ads-adversting-customers-6231.jpg

Na most pár apróság:

  1. Ezek inkább – legalábbis ami a főbb kategóriákat illeti, nem vevőtípusok, hanem célközönségek.
  2. Egy értékesítő a terepen, ennek a besorolásnak nem sok hasznát veszi.

 Sok száz értékesítőkkel töltött nap után azt tapasztaltam, hogy a legtöbb értékesítő a következő vevőkategóriákat állítja fel, amolyan ökölszabály alapján.

  • Érdeklődő
  • Könnyű vagy ritkábban sima ügy
  • Komoly vevő
  • Forró vevő
  • Nehéz vevő
  • Idióta, ha felbosszantja az értékesítőt gyökér, ha meg nagyon felbosszantja, akkor ………

 Ugye az „érdeklődő” nem egy komoly vevői szándékkal érkezik, de van egy vágya arra, hogy rendelkezzen az áruval vagy szolgáltatással.

A „könnyű vagy sima ügynél”, megy minden, mint a karikacsapás, megkötjük az üzletet, ő meg fizet, mint a katonatiszt.

A „komoly vevő” határozott elképzeléssel érkezik, kell neki az, amit adni tudunk, van pénze is, meg hajlandósága is az üzletre. Tőle nagy üzletre számíthatunk. Általában, ha nem jön létre az üzlet, az nem rajta múlik.

A „forró vevőnél” nem kell sok ahhoz, hogy lezárjuk az ügyfelet. Kicsit dolgozni kell, tudja a feltételeket, tudja az árat, csak zárni kell.

Nehéz vevő”. Na vele tényleg nehéz. Van pénze, hajlandó és vevőként profi vevő, de minden alkalmat megragad arra, hogy kizökkentse az értékesítőt.

Idióta stb.”  Ezek olyan vevők, akik vagy az értékesítő idegeire mentek már, vagy nincs pénzük, de még is ajánlatokat kérnek, lopják az értékesítő idejét, az értékesítő meg elveszíti – előbb az irányítást és a – fejét.

Ritkán van olyan, hogy az igazi értékesítők gúnyolódnak az ügyfeleikről. A profik tudják, hogy tőlük jön a pénz, a falnak,- nem beszélve a mobiltelefonokról - meg füle van.

Az első 5 típusnak így vagy úgy tudsz eladni. Kinek könnyebben – kinek nehezebben.

Az utolsót kerüld.

Még egy fontos dolog: Lehet, hogy neked valaki nehéz vevőnek bizonyul majd, de egy munkatársad sima ügyként lezárja.  Ha így van, nyugodtan passzold le neki, Te pedig keress egy neked való ügyfelet. Így több pénzt fogsz keresni.