Miért kerül a magyar KKV-k egy jelentős része „szopóágra”?

Szopás. Az argóban – még az üzleti argóban is- jól ismert szó ez arra a helyzetre, amikor nem mennek jól a dolgok. A szopóág, pedig az, amikor ez a helyzet egy ideje már tart.

Sok cég kerülhet ilyen helyzetbe, főleg a pénzügyek pontosabban a bevételek ingadozása és a cég mérete, és a cég fejlettsége miatt.

Megmutatom, hogy mi is ennek az egyik legfőbb oka.

Sok KKV úgy indul, hogy az ügyvezető (aki egyben a tulajdonos, pénzügyi vezető, értékesítő, szolgáltatási vezető) köti meg az üzleteket.

Ahogy megy az idő, az ő személye a partnerek felé a garancia a normál működésre.

Ha a főnök mondja, hogy úgy lesz, akkor az úgy lesz, ha meg nem úgy lesz, akkor vele tudjuk korrigálni a dolgot.

Ez nagyon jól működik is egy ideig, de ahogy nő a cég, emberünkre egyre inkább vezetőként volna szükség, hiszen növekszik a cég, embereket kell felvenni, új termékeket kell behozni, lassan új telephely kell stb. Ezzel együtt nő a stressz, a mérgelődés, a szívás… az üzleti etikáról meg ne is beszéljünk.

Ilyenkor felmerül az igény a szervezet fejlesztésre, céges képzésre.

stre.jpg

A vezető el is megy képzésre, bele is kezd a fejlesztésekbe, de a dolog kevés kivételtől eltekintve megakad, következik egy toporgás, sok esetben még jön némi visszaesés, majd megy tovább minden a régiben.

A cégvezető meg elmondja, hogy „Mi egy speciális eset vagyunk, nálunk ez nem működik”.

Nos, az ő szemszögéből igaza van, de egy fontos dolgot elfelejtett.

A KKV-k esetében A BEVÉTEL DÖNTŐ TÖBBSÉGE A CÉGVEZETŐ SZEMÉLYE MIATT JÖN BE A CÉGBE.

Hogy is van ez? A cég vezetője ismeri az ügyfeleket, legalábbis a nagy részüket, hiszen az elején ő volt az aki eladott.

Az ügyfelek számára a személye a garancia.

Ez rendben is van, de a cég fejlesztése időbe kerül, így a vezető nagy részt kikerül az ügyfelekkel való érintkezésből és emiatt a bevétel visszaesik.

Ez a visszaesés pedig elkezd zavaró lenni. Hirtelen pénz kell!!!

Ezt kezelni kell és egy ilyen helyzetben nincs idő a fejlesztésre, mert pénzt kell azonnal szerezni.

Emberünk elad és elad és elad, kezeli a helyzetet és a cégfejlesztése közben megáll, abba marad, de marad a stressz, a mérgelődés, a szívás...az üzleti etikáról meg továbbra se beszéljünk.

Sok ilyet láttam már. Ez a szopóág…

Amikor belekezdünk egy cég fejlesztésébe, akkor első lépés, hogy felnyomjuk a bevételt.

A piacon háború dúl a vevőkért. A háborúhoz pedig ahogy Montecuccoli is megmondta csak 3 dolog kell: „Pénz! Pénz! és Pénz!”

Ha felnyomod a bevételt, a fejlesztés első lépéseként, nem kerülsz bajba és lesz egy fejlődő céged.