A felkészülés a tárgyalásra legalább olyan fontos, mint maga a tárgyalás

2. ökölszabály:

Kiknek: Cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, beszerzőknek.

 

A felkészülés témaköre külön könyvet is megérne és hálás téma. Talán egyszer megírom.

 A kérdés: Hogyan és miből készüljön fel az értékesítő egy tárgyalásra?

 Elsőként az ügyfélből és cégéből. Nézzük hogyan és miben segít a technika napjainkban.

 Napjainkban a Google az egyik legjobb barátod. Elég beütni a cég és az ügyfél nevét, máris sok mindent megtudsz róla.

 Létezik egy honlap, amit úgy hívnak, hogy Nemzeti Cégtár. Ezt a honlapot használva még pár extra információt tudsz szerezni a cégről. Ez az oldal az Opten Kft-hez tartozik, aminek ugye ott van a fizetős, nagyon profi változata is.

 Az oldalról megtudod a bevallott nettó árbevételét, kb. mennyi ember van bejelentve, hová van bejelentve a cég és megtudod a cégjegyzésre jogosult személyek nevét és bejelentett lakcímét.

 A Google Maps segítségével jó esély van rá, hogy a házat is megnézd. – legalábbis a bejelentett lakcímét.

 A Facebook hasonlóan használható eszköz, de itt sok minden függ az illető adatvédelmi beállításaitól.

 A cégről ott van a cég honlapja, de ennél sokkal fontosabb, hogy a cég bevételeiről elég jó képet kaphatsz, ha lekéred az e-beszámoló rendszeren keresztül a cég bevallásait.

 Ez e-beszámoló oldalát a Gazdasági Minisztérium honlapján megvizsgálva, megtudhatod, hogy mennyi a nettó árbevételük, pontosabban mennyi nettó árbevételt vallottak be.

 Megnézheted a cég vagyoni helyzetét (Likviditási mutató = forgóeszközök / rövid lejáratú kötelezettségek) és azt is, hogy elvileg van-e a cégben pénz, hogy fizetőképes-e a cég, de a legfontosabb, hogy vannak olyan információid, amikből el tudod dönteni, hogy ez a cég beletartozhat-e az ügyfeleid közzé?

 Vesd ezeket össze a mérleg adatokkal és döntsd el, hogy erre a cégre szükséged van-e?

 Azt ne feledd, hogy a múlt évi adatokat kb. tárgyév június 2-án teszi közzé a céges adatokat.

 Garantálom neked, hogy kis gyakorlással kb. 10 perc alatt rengeteget megtudhatsz egy cégről és kapcsolatairól.

 Fontos, hogy használj offline vonalakat és beszélj olyan emberekkel, akik közös ismerőseitek és dolgoztak már a céggel, akár beszállítói, akár vevői oldalon.

 Fontos, hogy ezeknek az embereknek kérd ki a véleményét az ügyfélről és a cégéről. (Tudod az 1. ökölszabály, hiszen ők is lehetnek az ügyfeleid - ha nem azok még- és az érdeklődésed, az, hogy kikéred a véleményüket fontos a számukra)

 Érdekes dolog még az öltözék megválasztása. kb. 10 évvel ezelőtt még szinte kötelező volt az öltöny. Az elmúlt 2-3 évben már több helyről hallottam, hogy ügynökös vagy biztosítós viselet.

Én azt a nézőpontot vallom, hogy az ügyfélhez öltözöm. Egy fatelepre nem fogok elmenni sötét öltönyben tárgyalni, de öltöny nélkül is oda mehetek elegánsan, jól öltözötten.

 Felkészülésed része, hogy tisztában vagy a saját piacod aktualitásával.

 Végül pedig tervezd meg az utat, ha Te mész a céghez.

 Nincs rosszabb, ha hátrányból kezded a tárgyalást egy pár perces késés miatt. Inkább várakozz az épület előtt 10-15 percet mint, hogy késs ötöt.

 A várakozási időt jól kitudod használni, szóba elegyedsz a recepcióssal, portással, megfigyeled a környéket, az épületben és környezetében közlekedő embereket.

 Amíg lehet az irodaházakban dohányozni, érdemes volt a lépcsőházban felbaktatni a megfelelő emeletre. Mire felértem kicsit bagószagú voltam, de sok mindent megtudtam az épület hangulatáról.

 Ezek később hasznos infók lehetnek, amikor érvelned kell, de az a minimum, hogy olyan ember benyomását fogod kelteni, aki képben van.

 pexels-photo-293003.jpeg